«The Double Bind in Physics Education» er en grundig undersøkelse av mekanismene som opprettholder underrepresentasjonen av kvinner av farge i STEM-fagene, og er et kall for systemiske endringer for å rette opp balansen. I denne omfattende utforskningen av inkludering innen fysikk argumenterer sosialforsker Maria Ong for nødvendigheten av grunnleggende reformer i høyere utdanning. Hun påpeker at til tross for innsats for å rekruttere flere kvinner og studenter med ulike etnisiteter til vitenskaps- og matematikprogrammer, forlater mange denne banen. Boken gir leserne en dypere innsikt i utfordringene ved å følge 10 kvinner av farge fra de begynner på bachelorprogrammet i fysikk ved et stort forskningsuniversitet, til de forfølger ulike utdannings- og karriereveier. Gjennom ærlige intervjuer med disse kvinnene, deres lærere og mentorer, samt jevnaldrende, utført over en periode på 25 år, belyser Ong hvordan vedvarende utfordringer, som navigering i krysningspunktet mellom rase og kjønnsdiskriminering, har formet deres akademiske muligheter og karrierevalg.