I "The Great School Rethink" presenterer utdanningspolitisk ekspert Frederick M. Hess en engasjerende og grundig analyse av mulighetene for meningsfull endring innen utdanningssektoren. Dette verket tar oss med på en reise gjennom det amerikanske skolesystemet, spesielt i en tid preget av usikkerhet etter pandemiens påvirkning. Hess argumenterer for at nå er tiden inne for å stille viktige spørsmål om hvordan skolene anvender sine ressurser, samarbeider med foresatte, utnytter digitale verktøy, og dekker samfunnets behov. Han påpeker at en nytenkning krever en anerkjennelse av de eksisterende realitetene i utdanningssystemet, samtidig som man er åpen for nye muligheter. Med sin velkjente humor og skarpe observasjoner leder Hess leserne gjennom en nytenkningsprosess som er både fleksibel og lett å implementere, hvor målet er å identifisere eksisterende problemer og utvikle potensielle løsninger. Han oppfordrer til refleksjon rundt hvilke forbedringer som kan lindre de utfordringene som skolene står overfor i dag.