«The Most Reasonable Answer» er en nyskapende og omfattende veiledning for bruk av forespørsel-dialog, en type tekstbasert diskusjon i klasserommet som fokuserer på store og omstridte spørsmål. Denne metoden har vist seg å styrke høyere ordens tenkning og forbedre lese- og skriveferdigheter. Bygget på mange års forskning og erfaring fra nesten femti klasserom, gir boken lærere verktøyene de trenger for å legge til rette for denne formen for samtale i de øvre mellomtrinnene, når barn er utviklingsmessig klare til å formulere grundige, begrunnede argumenter basert på bevis – en kritisk livsferdighet. Reznitskaya og Wilkinson presenterer også et omfattende Argumentation Rating Tool, som er en vurderingsmal med elleve strategier og tilhørende samtalebevegelser som både lærere og elever kan bruke for å heve kvaliteten på argumentene sine. Dette oppnås gjennom å klargjøre betydninger, vurdere alternative perspektiver og knytte ideer sammen. Forfatterne inkluderer også annoterte transkripsjoner som viser hvordan lærere effektivt kan legge til rette for diskusjoner i både helklasse og små grupper.