I "Transformative Science Teaching" tar Daniel Morales-Doyle til orde for rettferdighet og sosialt ansvar i K–12 naturvitenskapsundervisning. Boken presenterer hans visjon for naturfag som fremmer meningsfylt læring, ikke bare for de som satser på karrierer innen STEM, men for alle elever. Morales-Doyle gir en grundig og nyansert vurdering av naturfagsundervisningen i USA og fremlegger forslag til hvordan denne kan forbedres. Han argumenterer for at en bevisst endring i mål og metoder innen faget – som å inkludere praksisorientert lærerutdanning, rettferdsbasert pedagogikk i naturfag og ungdomsdelaktighet i vitenskap – vil gi alle studenter mulighet til å engasjere seg med naturvitenskapene, sine lokalsamfunn og verden som helhet. Gjennom mer enn et tiår med undervisningserfaring fra videregående skoler og nyere forskning på læreplaner og undervisningsmetoder, utfordrer Morales-Doyle naturfaglærere til å tenke nytt om sine undervisningsprioriteringer.