I "Agency and Embodiment" utforsker Carrie Noland hvordan kultur både blir legemliggjort og utfordret gjennom kroppslig utførelse av gestus. Hun går imot den konstruktivistiske metaforen om kroppslig inskripsjon, som har vært dominerende siden Foucault, og argumenterer for at den kinestetiske opplevelsen, som skapes av kroppslige handlinger og gestus, setter press på kroppens betingelser. Dette fremmer variasjoner i kulturell praksis som ikke kan forklares på annen måte. Noland trekker på innsikter fra flere disipliner, inkludert dans og bevegelsesteori, fenomenologi, kognitiv vitenskap og litteraturkritikk. Hun fremhever at kinestesi – følelsen av at kroppen beveger seg – oppmuntrer til eksperimentering, modifikasjon og noen ganger avvisning av det rutinemessige. Gjennom å gi forrang til kroppslig utførelse og den sanseopplevelsen det medfører, søker Noland en vei bort fra konstruktivistisk teori sin manglende evne til å gi en tilfredsstillende fremstilling av agentur. Hun observerer at til tross for påvirkningen av sosial betinging, fortsetter mennesket å...