Når det gjelder vurderingen av amerikanske offentlige skoler, er testresultater den foretrukne måleenheten for statlige beslutningstakere og engstelige foreldre som ønsker å plassere barna sine i de "beste" skolene. Imidlertid viser omfattende undersøkelser at standardiserte tester ofte er en utilstrekkelig metode for å vurdere en skoles ytelse. Jack Schneider mener det er på høy tid—faktisk overmodent—å revurdere dette systemet. I "Beyond Test Scores" omformuleres den aktuelle debatten om skolenes kvalitet ved å tilby nye tilnærminger til utdanningsdata som kan hjelpe oss å bevege oss bort fra vår lite produktive besettelse med testresultater. Ved å bruke det høyst varierte urbane skolekretsen i Somerville, Massachusetts, som en case-studie, utviklet Schneider og hans forskningsteam et nytt rammeverk for en mer rettferdig og omfattende vurdering av utdanningsmessig effektivitet. Gjennom å anvende et bredt spekter av tiltak som samsvarer med dette rammeverket, kunne de mer nøyaktig fange opp et bredere spektrum av skolens styrker og svakheter. Deres nye data ga ikke bare foreldre, lærere og administratorer en bedre forståelse av utdanningssystemets realiteter, men bidro også til en mer nyansert debatt om hva som virkelig definerer kvalitet i utdanning.