I denne underholdende og informative boken tar Walter Friedman oss med på en fascinerende reise gjennom den bemerkelsesverdige transformasjonen av den amerikanske selgeren, fra en vagabonderende amatør til en profesjonell ekspert. Fra midten av 1800-tallet og frem til rett før andre verdenskrig, dokumenterer han hvordan utviklingen av salgsledelse forvandlet en økonomi bestående av omreisende handelsfolk og dør-til-dør selgere, til en dominerende kraft av profesjonelle selgere og bedriftsledere. Boken tar oss gjennom alt fra bokselgere som promoterte Ulysses S. Grants memoarer, til John H. Pattersons berømte pyramidestrategi hos National Cash Register, og de målrettede anstrengelsene til Ford og Chevrolet for å utvikle overbevisende salgsteknikker for sine forhandlere. Salg gikk fra å være en kunstform til å bli en vitenskap. Begrepet 'salgsfag' oppstod rundt århundreskiftet og utviklet seg parallelt med den nye vitenskapen om masseproduksjon. I denne perioden samlet ledere profesjonelle grupper av velkledde og ansvarsbevisste selgere, som ble fremstilt som hardtarbeidende søyler i samfunnet, istedenfor figurer som ofte ble utsatt for endeløse vitser om 'reisende selgere'. Folk ble sett på som potensielle kunder, og hjemmene deres ble arenaer for kommersielle muligheter.