I de tumultariske 1960-årene var det provokative franske filmbladet Cahiers du Cinéma på sitt mest innflytelsesrike og kontroversielle. Bladet var en viktig plattform for de første suksessene til den franske nybølgen, med sentrale bidragsytere som Jean-Luc Godard, François Truffaut, Jacques Rivette, Eric Rohmer og Claude Chabrol som trakk internasjonal oppmerksomhet mot revitaliseringen av fransk kino og dens forhold til filmkritikk. I tidlig på 1960-tallet oppnådde tidsskriftets lovprisende anmeldelser av populære amerikanske filmer stor berømmelse. I de levende artiklene, intervjuene og polemiske diskusjonene som finnes i dette volumet, kommer det klart frem at 1960-årene var begynnelsen på betydelige nye retninger innen både filmskaping og filmkritikk, der nybølgen selv spilte en avgjørende rolle. Auteursynspunktet som bladet hadde heiet på i 1950-årene, begynte nå å bli revurdert og omdefinert. Samtidig, i lys av en ny vurdering av amerikansk film, begynte Cahiers å omfavne nye, ofte opposisjonelle former for både film og kritikk.