Hvordan kan høyere utdanning i dag skape et fellesskap av kritiske tenkere og søkere etter sannhet, som overskrider klasseskille, kjønn og nasjonale grenser? Martha C. Nussbaum, en anerkjent filosof og klassisk forfatter, argumenterer for at moderne reformer i læreplaner allerede bidrar til å forme slike "verdensborgere" gjennom sitt fokus på mangfoldige former for tverrkulturelle studier. Hennes energiske forsvar av "den nye utdannelsen" er forankret i Senecas ideal om en borger som kritisk gransker tradisjon og verdsetter evnen til å resonere, uavhengig av om det gjelder rike eller fattige, innfødte eller utlendinger, kvinner eller menn. Ved å trekke på tanker fra Sokrates og stoikerne, etablerer Nussbaum tre kjerneverdier for liberal utdanning: kritisk selvrefleksjon, idealet om verdensborgeren og utviklingen av narrativ fantasi. Deretter tar hun oss med inn i klasserom og på universitetsområder over hele landet, inkludert anerkjente forskningsuniversiteter, små uavhengige høyskoler og religiøse institusjoner, for å illustrere hvordan disse verdiene anvendes og...