I gripende beretninger om Auschwitz, Bosnia, Palestina og Hiroshima, fremviser tegneserier en bemerkelsesverdig evne til å vitne om traumer. 'Disaster Drawn' undersøker hvordan håndtegnede tegneserier har blitt et seriøst medium for å engasjere seg i historien. Boken utforsker hvordan grafiske narrativer fra ulike kunstnere, inkludert Jacques Callot, Francisco Goya, Keiji Nakazawa, Art Spiegelman og Joe Sacco, dokumenterer krigens katastrofer. Hillary L. Chute sporer hvordan tegneserier har arvet grafiske trykktradisjoner og innovasjoner fra det syttende århundre, og peker på at nye former for visuell-verbal representasjon har oppstått som svar på krigens uro. Moderne sakprosa-tegneserier oppsto som et resultat av de traumatiske opplevelsene fra andre verdenskrig, og utviklet seg i 1970-årene med Art Spiegelmans første 'Maus'-historie om hans immigrantfamilies overlevelse av nazistenes dødsleirer, og med Hiroshima-overleveren Keiji Nakazawas banebrytende verk av 'atomvåpen-manga', tegneserien 'Ore Wa Mita'.