Boken "Hearing Gesture" av Susan Goldin-Meadow gir en fascinerende innsikt i hvordan våre hender kommuniserer når vi snakker. Gjennom nonverbale signaler som smil og rødming uttrykker vi følelser, men gestikulering går et skritt videre ved å avdekke våre tanker. Goldin-Meadow tar for seg en interessant oppdagelse: barn kan formidle ulike ideer med håndbevegelser enn hva de sier med ord, særlig når de løser oppgaver. Dette fenomenet er spesielt betydningsfullt, da barn hvis gestikulering ikke stemmer overens med deres tale har en økt sjanse for å dra nytte av instruksjon i oppgaven. Gestene gir ikke bare innsikt i barnas usagte tanker, men fungerer også som en indikator på deres vilje til å lære. I tillegg antyder gestene hvilke undervisningsmetoder som kan være mest effektive. Boken undersøker også gestikulerings rolle når det erstatter hele språket, som i tegnspråk for døve, og hvordan gestikulering tilpasses ulike kulturer, som den amerikanske og kinesiske. Goldin-Meadow belyser betydningen av gestikulering i kommunikasjonens komplekse landskap, og hvordan dette kan berike forståelsen av barns læring og utvikling.