Boken 'How We Teach Science' presenterer en overbevisende argumentasjon fra en tidligere naturfaglærer i Wisconsin om betydningen av hvordan og hvorfor vi underviser i naturfag, spesielt i en tid der vitenskapens legitimitet blir utfordret. Forfatteren stiller det viktige spørsmålet: Hvorfor undervise i naturfag? Svaret på dette spørsmålet vil forme undervisningsmetodene som benyttes. Til tross for den utbredte oppfatningen av at naturfag bør undervises, har det vært mangel på enighet omkring både metodene og grunnene til undervisningen. Dette gjelder spesielt for undervisning av den vitenskapelige prosessen. Den grunnleggende kunnskapen vi har om verden er solid, og spesielt naturfagene som undervises på videregående skoler – fra bevegelseslover til atomstruktur, celledeling, DNA-replikasjon og den universelle lyshastigheten – anses for å reflektere hvordan naturen fungerer. Det er enighet om at både studenter og allmennheten generelt bør forstå metodene som benyttes for å oppnå denne kunnskapen. Men hva er egentlig den vitenskapelige metoden? Siden slutten av 1800-tallet har forskere og naturfagpedagoger kjempet med dette spørsmålet. Gjennom årene har de...