Lover og reguleringer er tilstede på mange områder i både enkeltpersoners og selskapers atferd. Men hvilke forhold må være på plass for at lover og regler virkelig skal ha en effekt? Et betydelig antall nyere studier innen politikk, sosiologi, økonomi, kriminologi, rettsvitenskap og psykologi tar for seg dette spørsmålet. Dessverre informerer disse fagområdene sjelden hverandre, noe som resulterer i en fragmentert og uorganisert tilnærming til forskningen. Lawrence M. Friedman finner orden i denne kakofonien. I sin bok 'Impact' samler han nylige funn og presenterer dem i en omfattende analyse, og legger grunnlaget for en sammenhengende studie av det han omtaler som 'impact studies'. Et av de viktigste faktorene som påvirker effekten av lover og regler er kommunikasjon. En regel eller lov har ingen effekt dersom den aldri når sitt tiltenkte publikum. Offentlighetens lovkunnskap, lovens klarhet og tilstedeværelsen av informasjonsformidlere påvirker informasjonsflyten fra lovgiverne til innbyggerne. Etter at en lov er kommunisert, opplever individer ofte...