Representasjoner, enten det er innen visuell kunst eller fiksjon, spiller en sentral rolle i våre liv og kulturer. I 'Mimesis as Make-Believe' presenterer Kendall Walton en grundig teori om representasjonens natur, som kaster lys over de mange variantene av dette fenomenet og belyser dens betydning. Gjennom analogier til barnas late aktiviteter, bygger Walton en teori som berører et bredt spekter av emner, inkludert skillet mellom fiksjon og ikke-fiksjon, hvordan avbildning skiller seg fra beskrivelse, samt perspektivene i kunst. Han undersøker også forholdet mellom estetisk vurdering og kritikk, karakteren av emosjonelle reaksjoner på litterære og visuelle representasjoner, samt hva det innebærer å bli følelsesmessig engasjert i imaginære hendelser. Waltons teori gir videre svar på de knekte filosofiske problemene knyttet til eksistensen – eller ontologisk status – av fiktive vesener, samt meningen med utsagn som refererer til dem. Denne boken er en viktig bidrag til forståelsen av hvordan vi forholder oss til hva som er ekte og uekte i kunsten og litteraturen.