På slutten av 1800-tallet og tidlig på 1900-tallet tilbød Europas moderne storbyer en sanselig opplevelse som ingen hadde opplevd tidligere. Byene utviklet seg til laboratorier for estetisk eksperimentering, der det gamle møtte det nye i forskjellige medieformer. Fra dette miljøet oppsto det som kalles 'metropolitan miniatures' - korte prosastykker som fanget opplevelser av bylivet, skrevet for europeiske aviser. 'Miniature Metropolis' utforsker historien og teorien bak dette betydningsfulle, men ofte undervurderte, bidraget til litterær modernisme. Andreas Huyssen viser hvordan forfattere som Baudelaire, Kafka, Benjamin, Musil og Adorno benyttet miniatureformen for å dokumentere sine refleksjoner over storbyene Paris, Brussel, Praha, Wien, Berlin og Los Angeles. I en tid hvor fotografi og film begynte å bli dominerende medier, utfordret de metropolitan miniature den visuelle fremstillingen ved å fange den intense følelsen av akselerasjon og kompresjon som preget bylivet. Men formen imiterte ikke bare de visuelle mediene; den tok dem opp i seg, og kondenserte både objektive og subjektive erfaringer av urban eksistens.