"Origin of the German Trauerspiel" er Walter Benjamins første omfattende, historisk orienterte analyse av moderniteten. På engelsk er boken kjent som "The Origin of German Tragic Drama", men temaet omhandler noe dypere – sorgen og sorgens uttrykk i dramaet. I en ny oversettelse av Howard Eiland, som er den første siden 1977, gjenspeiles Benjamins originale tyske tekst mer presist og i større grad overensstemmelse med hans filosofiske språk. I denne boken undersøker Benjamin det overdådige, 1600-talls teatergenren kjent som trauerspiel, som fungerer som en forløper til operaen. Han identifiserer allegori som det grunnleggende grep som preger både barokken og moderniteten. Allegorisk persepsjon peker på en verden preget av foranderlighet og tvetydighet, med en melankolsk erkjennelse av evig foranderlighet, uten tilgang til de transcendentale elementene fra middelalderens mysteriedramaer – selv om den er like besatt og hjemsøkt. Historien forstått som trauerspiel utgjør både betingelsen og emnet for moderne allegori, i den måten det inskriberer det avgrunnsdype.