I en tid preget av postmodern kultur, hvor det sprøe, søte og interessante dominerer, tilbyr Sianne Ngai en dyptgående analyse av de estetiske kategoriene som former vår forståelse av de hyperkommodifiserte og massemedierte omgivelsene i senkapitalismen. I denne strålende studien tar Ngai for seg hvordan disse kategoriene, så ofte forbundet med motstridende følelser, gjenspeiler måtene postmoderne individer arbeider, handler og konsumerer på. Ngai gir disse uttrykkene samme seriøsitet som filosofer tradisjonelt har brukt til å analysere det vakre og det sublime. Hun undersøker hvordan det sprøe, som en form for affektiv arbeidsinnsats, er knyttet til produksjon, og hvordan det vekker både lekenhet og en følelse av fortvilelse. Det interessante kjennetegner sirkulasjonen av diskurs og skaper nysgjerrighet, men kan også føre til kjedsomhet. Det søte, som relaterer seg til forbruk, gir oss en unik tilgang til følelsesmessige perspektiver som påvirker vår hverdag og vårt forhold til de objektene vi omgir oss med.