I "Prophet of Innovation" utforsker forfatteren Joseph A. Schumpeters dyptgripende forståelse av hvordan økonomisk utvikling og entreprenørskap former vår verden. Gjennom historiske eksempler, som Pan Am, Gimbel’s, og British Leyland, illustreres hvordan tilsynelatende sterke selskaper ofte møter sin undergang som følge av innovasjon og konkurranse. Schumpeter introduserer begrepet "kreativ ødeleggelse" som den sentrale drivkraften bak kapitalismen, der nye ideer og forretningsmodeller kontinuerlig fortrenger de gamle. Med et realistisk blikk beskriver han den brutale virkeligheten: nesten alle bedrifter vil feile i møtet med nytenkning fra konkurrentene, og forretningsfolk som ignorerer denne lærdommen, gjør det på egen risiko. Til tross for de utfordrende realitetene, hevder Schumpeter at den generelle velferd som skapes av kapitalismens maskineri langt overstiger det kaoset det etterlater seg. Gjennom hans liv, preget av to verdenskriger og Den store depresjonen, forblir hans innsikter relevante for dagens næringsliv og økonomiske landskap.