HARVARD UNIVERSITY PRESS

Social Mindscapes

Social Mindscapes

Produktbeskrivelse

Hvorfor spiser vi sardiner, men aldri gullfisk? Hvorfor foretrekker vi ender fremfor papegøyer? Hva er det som gjør at tilsetning av ost gir en hamburger navnet 'cheeseburger', mens ketchup ikke gir oss 'ketchupburger'? På samme måte, hvordan bestemmer vi hvilke utsagn fra et møte som bør inkluderes i referatet, og hvilke som skal betraktes som 'off the record' og dermed bli helt utelatt? I denne omfattende og provoserende boken tar Eviatar Zerubavel for seg disse spørsmålene. Han argumenterer for at kognitiv vitenskap ikke gir tilfredsstillende svar, ettersom den kun fokuserer på to perspektiver: individet og det universelle. For å fylle gapet mellom den romantiske visjonen av den ensomme tenkeren, hvis tanker er produkter av en unik erfaring, og den kognitiv-psykologiske tilnærmingen, som dreier seg om å finne de universelle grunnlagene for menneskelig kognisjon, kartlegger Zerubavel et vidt sosialt rom i sin tankeprosess. Han fokuserer på de konvensjonelle og normative aspektene ved hvordan vi tenker. Gjennom humoristiske anekdoter og avslørende sammenligninger, gir han innsikt i et komplekst felt der våre sosiale normer og konvensjoner former vår måte å forstå og kategorisere virkeligheten på.

Prishistorikk

Lavest
372 KR
Høyest
497 KR
Gjennomsnitt
450 KR
Median
482 KR

📩 Sett prisvarsel

Få beskjed når prisen når ønsket nivå.

Produktspesifikasjoner

Merke HARVARD UNIVERSITY PRESS
Navn Social Mindscapes
GTIN/EAN/ISBN 9780674813908
Kategorier Bøker