Hver eneste barn vet hva det innebærer å leke, men for oss voksne er det ofte kun spekulasjoner. Er lek en form for tilpasning som lærer oss ferdigheter og introduserer oss til bestemte samfunn? Er det makt som forfølges gjennom ferdighetsspill? Skjebne, som utspiller seg i spill av tilfeldighet? Dagdrømmerier, utformet i kunst? Eller er det bare frivolitet? Brian Sutton-Smith, en ledende forkjemper for leketeori, vurderer alle disse mulighetene som har blitt foreslått, utdypet og debattert innen ulike fagområder, fra biologi og psykologi til utdanning, metafysikk, matematikk og sosiologi. Sutton-Smith fokuserer på leketeorier som er forankret i syv distinkte 'retorikker' – de gamle diskursene om Skjebne, Makt, Felles Identitet og Frivolitet samt de moderne diskursene om Fremgang, Det Fantastiske og Selv. Gjennom en omfattende analyse som spenner fra spørsmålet om lekens rolle i barnets utvikling til lekens konsekvenser for den vestlige arbeidsmoralen, undersøker han verdier, historiske kilder og interesser som har diktert vilkårene og formene for lek i samfunnet.