«The Economy of Prestige» utforsker en av de store, uvurderte historiene i moderne kulturliv: den bemerkelsesverdige utviklingen av priser innen litteratur og kunst. Slike priser og de konkurransene de følger med, har eksistert nesten like lenge som kunsten selv, men deres tall og innflytelse – samt konsekvensene for samfunnet og kulturen generelt – har økt på uante måter i vår tid. I denne omfattende oversikten dokumenterer James F. English den dramatiske oppgangen av prisene som en industri og dens komplekse rolle innen det han beskriver som en økonomi av kulturell prestisje. English peker på at de moderne kulturelle prisene fikk sitt utspring på begynnelsen av det 20. århundre, da kunst og konkurrerende publikumsidretter begynte å konvergere institusjonelt. Han argumenterer for at disse prisene i løpet av de siste tiårene har gjennomgått en betydelig endring – en mer genuin og vidtrekkende globalisering enn det som har skjedd i økonomien for materielle varer. Fokuset på den kulturelle prisen i sin nåværende form gir leseren en dypere forståelse av hvordan slike priser påvirker den kulturelle landskapen i dag.