Boken 'The Harlem Renaissance in Black and White' tilbyr en ny og nyansert forståelse av Harlem-renessansen ved å inkludere de mellomrasemessige dimensjoner som ofte har blitt oversett eller feilaktig ansett som en trussel mot bevegelsen. George Hutchinson bidrar til debatten om både svart og hvit litterær modernisme samt mellomrasemessige litterære relasjoner i USA på 1900-tallet. Innholdet i denne boken avdekker de intellektuelle kontekstene rundt Harlem-renessansen, inkludert innflytelsen fra Boas’ antropologi, Parks’ sosiologi og ulike retninger innen pragmatisme og kulturell nasjonalisme – ideer som direkte påvirket 'New Negro'-bevegelsen og det litterære miljøet der den vokste frem. Hutchinson følger utviklingen av litterære institusjoner og organisasjoner på 1920-tallet, og gir en grundig gjennomgang av både svarte og hvite tidsskrifter og forlag som publiserte verk av de 'New Negroes'. Denne kulturelle granskningen avkrefter jorden som tidligere har vært ansett som uforanderlig.