Til tross for den amerikanske utdanningens nylige besettelse av standardiserte tester, er det en viktig aspekt ved læring som ofte blir oversett: ønsket om å lære i utgangspunktet. Nysgjerrighet er avgjørende, men forblir en overraskende lite utforsket egenskap. I boken "The Hungry Mind" tilbyr Susan Engel en grundig forsket og lettfattelig undersøkelse av hva nysgjerrighet er, hvordan den kan måles, hvordan den utvikler seg i barndommen, samt hvordan den kan fremmes i skolen. Engel baserer seg på den nyeste forskning innen samfunnsvitenskap, samt egne erfaringer, for å forstå hvorfor nysgjerrighet er nesten universell hos spedbarn, omfattende i tidlig barndom, men mindre fremtredende i skolekontekster. Et av hennes mest betydningsfulle funn er at de fleste klasseromsmiljøer faktisk motarbeider nysgjerrighet. I en tid hvor kvantifiserbare resultater prioriteres, er det lite sannsynlig at en pedagogikk som verdsetter nysgjerrighet vil stå i fokus. Engels bok gir verdifulle innblikk i hvordan vår interesse og utforskertrang utvikler seg over tid.