På bilutstillingen i Berlin i 1938 presenterte Adolf Hitler prototypen av en liten, merkeverdig formet og rimelig familiebil som alle gode ariere kunne glede seg over. Mange tiår senere ble dette kjøretøyet—Volkswagen boble—en av de mest elskede bilene i verden. Bernhard Rieger undersøker hvordan kultur og teknologi, politikk og økonomi, samt industriell design og reklamegeni, avslører hvordan en bil bestilt av Hitler og designet av Ferdinand Porsche utviklet seg til en eksepsjonell global vare, på nivå med Coca-Cola. Boblens suksess lå ikke bare i dens kvalitet og lave pris, men også i dens evne til å fenge fantasiene til mennesker på tvers av nasjoner og kulturer. I Vest-Tyskland ble den et symbol på det etterkrigstidens 'økonomiske mirakel' og hjalp til med å drive Europa inn i en treghetsalder av massetransport. I USA ble den omfavnet i forstedene, og deretter verdsatt av hippiekulturen som en motvekt til forstads-konformitet. Etter hvert som dens popularitet avtok i den første verden, begynte boblen å ta nye former i andre marked.