I boken 'The Program Era' presenterer Mark McGurl en grunnleggende nytolkning av etterkrigstidens amerikanske skjønnlitteratur. Han hevder at denne litteraturen kun kan forstås i lys av veksten av massehøyere utdanning og kreative skriveprogrammer. McGurl stiller spørsmål ved hvordan universitetets støtte har omorganisert den amerikanske litteraturen, og enda viktigere, hvordan den stigende nærheten mellom skriving og utdanning kan påvirke vår lesning av denne litteraturen. I motsetning til antakelsen om at etableringen av kreative skriveprogrammer førte til en nedgang i kvaliteten på amerikansk litteratur, argumenterer McGurl for at denne utviklingen har skapt en kompleks og stadig utviklende samling av estetiske problemer. Disse temaene har blitt utforsket med stor energi og til tider briljans av forfattere som Flannery O’Connor, Vladimir Nabokov, Philip Roth, Raymond Carver, Joyce Carol Oates og Toni Morrison. Gjennom transformative analyser av disse og mange andre forfattere, blir 'The Program Era' en meditativ utforskning av systematisk kreativitet—et sentralt tema i moderne litteratur.