Boken 'The Scientific Method' utforsker den overraskende historien om den vitenskapelige metoden, fra evolusjonære perspektiver på tenkning til enkle trinn for eksperimentering. Denne metoden, som nå er del av undervisningen for barn, er knapt hundre år gammel. Før dette ble vitenskap sett på som en kunnskap bygget på fakta, oppnådd gjennom direkte observasjon eller deduksjon fra grunnleggende prinsipper. I løpet av det nittennde århundret utviklet vitenskap begrepet sitt, og ble i stedet et sett av tankemåter. Cowles tar oss med på en reise gjennom hvordan denne tilnærmingen ble etablert i laboratorier, naturen og til slutt klassene, der vitenskap tidligere ble formidlet som en naturlig prosess. Boken avdekker de sammenvevde historiene om evolusjon og eksperiment, fra Charles Darwins teori om naturlig seleksjon til John Deweys visjon for vitenskapsundervisning. Darwin fremstilte naturen som en vitenskapsmann som eksperimenterer gjennom evolusjon, en tankegang som ble videreført av de som fulgte ham.