Hvordan har Konfucius, som er både essensielt og symbolsk kinesisk, blitt mottatt gjennom Japans historie? "The Worship of Confucius in Japan" gir en omfattende oversikt over den rikholdige dokumentasjonen og den fargerike japanske versjonen av den østasiatiske ritualen for å ære Konfucius, kjent i Japan som sekiten. Den opprinnelige kinesiske politiske liturgien inneholdt antagelser om det sosioøkonomiske ordenssystem som er annerledes enn det som gjelder i Japan. I løpet av mer enn tretten århundrer har japanske myndigheter vist en vedvarende ambivalent reaksjon på ritualets utfordringer, og har ofte hatt en tendens til å tolke seremonien i kulturelle heller enn politiske termer. Som mange ritualer har sekiten selvrefererende gjenfortolket tidligere versjoner av seg selv. James McMullen adopterer et diachronisk og komparativt perspektiv som fokuserer på forholdet mellom ritualet og politisk autoritet i den førmoderne perioden. Boken belyser nye aspekter av sino-japanske kulturelle forbindelser samt de distinkte politiske, kulturelle og sosiale dimensjonene knyttet til denne tradisjonen.