I "Virtual Competition" tar forfatterne Ariel Ezrachi og Maurice E. Stucke oss med på en oppdagelsesreise gjennom det moderne internettmarkedet. Denne tankevekkende boken undersøker hvordan plattformbaserte selskaper som Amazon og Facebook omdefinerer konkurransereglene i økonomien. Med ubegrenset tilgang til et hav av produkter og tilbud, står forbrukerne overfor en ny virkelighet, men hva er de skjulte konsekvensene av denne digitale handelen? Gjennom en grundig analyse av algoritmer og datautnyttelse introduserer boken begreper som algoritmisk kollusjon, atferdsdiskriminering og super-plattformer. Forfatterne belyser hvordan disse fenomenene påvirker konkurransen i markedet, våre demokratiske verdier, økonomi og livskvalitet. "Virtual Competition" er en viktig lesning for alle som ønsker å forstå de negative sidene ved en verden der 'svart bokser' opererer uten å etterlate seg spor. Ezrachis og Stuckes grundige innsikt er avgjørende for å navigere i en hverdag preget av store datamengder og algoritmisk prising.