Boken «Who Gets In?» av Rebecca Zwick gir en grundig og kritisk analyse av det omstridte emnet rundt opptak til høyskoler i USA, et tema som vekker sterke følelser og debatter. Alle er enige om at opptaksprosessene er urettferdige, men hva som faktisk utgjør en rettferdig prosess, er det derimot liten enighet om. Zwick dykker inn i den intense konkurransen som preger opptaksprosessen ved landets mest prestisjefylte høyskoler og universiteter. Gjennom nøye analyser av spørredata fra søkere til disse institusjonene, vurderer hun ulike opptakssystemers målsetninger og de rettferdige kriteriene som brukes—fra karakterer fra videregående skole og standardiserte tester til faktorer som rase, sosioøkonomisk status og elevers akademiske ambisjoner. Samtidig viser hun hvordan den demografiske sammensetningen av studentmassen, samt utdanningsresultatene til studentene, kan variere betydelig avhengig av institusjonens tilnærming til opptak. Boken drøfter både styrker og svakheter ved de ulike tilnærmingene og illustrerer hvordan visse opptakspolitikker til tider kan mislykkes i å oppnå de ønskede resultatene. Eksempler på ikke-tradisjonelle utvelgingsmetoder kan ofte vise seg å være mer skadelig enn hjelpsom. «Who Gets In?» er en viktig lesning for alle som ønsker å forstå kompleksiteten bak opptaksprosessen til høyere utdanning.