Boken "Reflexes, Movement, Learning & Behaviour" utforsker betydningen av primitive reflekser i normal utvikling og hva de indikerer på viktige stadier av utviklingen. Den tar for seg relaterte symptomer, atferdsmønstre og hvordan disse påvirker høyere kognitiv funksjon. Gjennom grundige vurderinger viser den hvordan en nevro-utviklingsmessig tilnærming kan bidra til å styrke skoleberedskap, oppnåelse og emosjonell regulering. Boken henvender seg til både foreldre, lærere og andre fagfolk, og gir verdifull innsikt i hva som kan ligge bak underpresterende barn og voksne med balanse-relaterte angstlidelser. Denne metoden dekker en betydelig mangel i systemet, da det ofte ikke avdekker underliggende fysiske faktorer som bidrar til underpresteringer samt atferds- og emosjonelle utfordringer. Videre hjelper den foreldre og lærere til å forstå barn bedre og innføre mer effektive mestringsstrategier når det er nødvendig. Målet er å korrigere underliggende problemer, slik at både barn og voksne kan bli mer motstandsdyktige og fleksible.