I sin andre utgave gir boken 'Health Communication: From Theory to Practice' en grundig innføring i teorier, utformingen av intervensjoner, aktuelle problemstillinger og spesialemner innen helsekommunikasjon. Boken fungerer også som en praktisk veiledning for utvikling, implementering og vurdering av program. Denne utgaven legger ytterligere vekt på betydningen av en brukersentrert og deltakende tilnærming til helsekommunikasjonsintervensjoner. Dette perspektivet tar hensyn til viktige sosiale determinanter for helse, samt sammenhengen mellom ulike helse- og sosialfelt. Mens den fortsatt fokuserer sterkt på viktigheten av atferds-, sosial- og organisasjonsresultater som sentrale utfall av helsekommunikasjonsintervensjoner, inneholder denne andre utgaven også ny eller oppdatert informasjon, teoretiske modeller, ressurser og casestudier om: * Helseulikhet * Urban helse * Ny medier * Nødsituasjoner og risikokommunikasjon * Strategiske partnerskap innen helsekommunikasjon * Politisk kommunikasjon.