Med støtte fra en rekke dedikerte lærere og deres elever, har Susan Empson og Linda Levi skapt et verk som holder fast ved de grunnleggende prinsippene for Kognitivt Veiledet Undervisning (CGI), samtidig som det utforsker nye områder med innsikt og innovasjon. Dette er en etterlengtet oppfølger til den banebrytende boken 'Barnas Matematikk: Kognitivt Veiledet Undervisning', og den retter seg mot det presserende behovet for å hjelpe lærere med å forstå og undervise i brøkbegreper. Brøker er ofte en av de største hindringene i matematikkutdannelse, og her legger Empson og Levi et solid grunnlag for forståelse av brøker og desimaltall på en måte som fremmer konseptuell læring. De demonstrerer hvordan den intuitive kunnskapen og forståelsen som bidrar til barns læring av hele tall kan utvides til brøker og desimaltall. På liknende vis som de gjorde i 'Barnas Matematikk' og 'Tenke Matematisk', gir Empson og Levi verdifulle innsikter i barns tenkning og læring.