Har du noen gang tenkt over hvilke leseopplevelser som har underholdt, provosert, lært, inspirert eller hjulpet deg til å se ditt eget liv klarere? Som lærere, bibliotekarer, skoleledere og omsorgspersoner som brenner for lesing, kjenner vi den unike følelsen av å forsvinne inn i en bok og la verden utenfor forsvinne. Vi har mange glade lese minner, og vi vet hvordan lesing kan nære og inspirere oss. Men når vi snakker med barn om deres leseopplevelser på skolen, hvor ofte hører vi virkelig om denne transformative lesegleden? Ofte snakker vi heller om lesedagbøker, bokrapporter og standardiserte tester. For altfor mange unge lesere er lesing blitt en plikt, en aktivitet de må gjennomføre, snarere enn noe de ønsker å gjøre. Sannheten er at det er mulig å lære barn å lese godt uten å ta bort deres kjærlighet til lesing. "The Joy of Reading" fungerer som en veiledning for lærere, bibliotekarer, administratorer og familier til å skape de beste forutsetningene for å gjenopplive denne gleden.