Det er ingen overraskelse at studenter som leser ofte, også er de som leser best. Hvordan kan vi så få de øvrige studentene til å lese? Er det tilstrekkelig å avsette tid i klassen til uavbrutt stille lesing, eller burde vi etablere et mer strukturert program som sikrer at 'alle' studentene våre er engasjert i lesingen og gjør dette regelmessig for sin egen glede? Janice Pilgreen har, gjennom egne erfaringer, lært at det krever betydelig tid, innsats og kompetanse for å få et effektivt program for uavbrutt stille lesing på plass. I 'The SSR Handbook' har hun gjort mye av arbeidet for deg, ved å tilby en oversikt over den underliggende forskningen, samtidig som hun gjennomgår åtte essensielle faktorer som sikrer suksess for et slikt program. Pilgreen identifiserer disse faktorene tydelig, og forklarer detaljer om hvordan man kan integrere dem i ditt eget lesesystem. Boken inneholder også en rekke ressurser som kan hjelpe deg med å implementere programmet, inkludert støtteorganisasjoner og bokklubber.