I løpet av de siste førti årene har Hélène Binet skapt et imponerende fotografisk verk som omfatter både moderne og historisk arkitektur. Denne boken er en komplett monografi av hennes arbeid og inkluderer to omfattende kritiske essays. Marco Iuliano gir en grundig innsikt i Hélène Binets liv, fra hennes barndom i den italienske fiskerlandsbyen Sperlonga og i Roma, til hennes tidlige 'oppdagelse' av den arkitekturfotografen Lucien Hervé, samt betydningsfulle samarbeid med kjente arkitekter som Daniel Libeskind og John Hejduk. Han beskriver også hvordan hun kom i kontakt med Zaha Hadid ved Architectural Association (AA) i London. Iulianos essay belyser Binets unike tilnærming til fotografi, hennes kreative prosess og arkiv. Martino Stierli plasserer hennes arbeid innenfor det konseptuelle rammeverket for arkitekturfotografi. Han diskuterer hvorvidt en arkitekturfotografi er en gjenspeiling av bygningen eller rommet, en oversettelse til et todimensjonalt bilde, eller om det er et selvstendig bilde; et objekt som har en løs forbindelse til det opprinnelige fenomenet. Gjennom denne boken får leseren en dypere forståelse av hvordan Hélène Binet har bidratt til utviklingen av visuelt språk innen arkitektur.