Siden slutten av 1970-tallet har anglofonsk og tysk militærlitteratur vært fascinert av Wehrmachts kommandosystem, med særlig fokus på praksisen rundt Auftragstaktik. Det har blitt gjort mange beskrivelser av denne doktrinen, samt undersøkelser av dens historiske opprinnelse, og det har ofte blitt gjort negative sammenligninger med britiske og amerikanske hærers tilnærminger før de tok i bruk Mission Command på slutten av 1980-tallet. Imidlertid har få av disse verkene vært opptatt av å forstå de ulike tilnærmingene til kommando i lys av en grunnleggende egenskap ved krigføring – friksjon. Å forsøke å forstå flyvning uten å referere til aerodynamikk ville være like misvisende som de fleste militærlitterære analyser er i dag. Denne boken tar sikte på å fylle dette gapet. Den begynner med en grundig vurdering av friksjonens natur og mulige kommandoreaksjoner på denne. Dette danner grunnlaget for utviklingen av en typologi med åtte forskjellige kommandotilnærminger, hvor hver tilnærming videre blir testet for å identifisere dens relative effektivitet.