Helsepedagogisk kompetanse er en essensiell ferdighet blant helsepersonell, som har stor betydning for hvordan man møter behovene for informasjon, undervisning og veiledning innen helse- og omsorgstjenestene. En helsepedagogisk tilnærming er nødvendig for å fremme økt kunnskap om egen helse, tilby sosial og emosjonell støtte samt å hjelpe pasienter, brukere og pårørende med å håndtere helseutfordringer. Den innebærer også en grundig forståelse for brukermedvirkning og nettopp hvordan man best formidler kunnskap om helse og sykdom, tilpasset den enkeltes behov for å styrke deres helsekompetanse. I denne boken tar forskere og fagpersoner fra ulike helseprofesjoner oss gjennom et bredt spekter av metoder for effektiv kommunikasjon og samhandling med både pasienter, brukere og deres pårørende, som befinner seg i varierende lærings-, mestrings- og endringsprosesser. Boken er bygget på en solid basis av teoretiske og forskningsmessige perspektiver, men fokuserer i stor grad på praktisk anvendelse. Hvert kapittel inneholder konkrete eksempler, caser og scenarioer som illustrerer hvordan helsepersonell kan facilitere læring og mestring i varierte situasjoner og omgivelser. Anmelderne har fremhevet boken som en nyttig og oversiktlig lærebok for alle som jobber med undervisning og veiledning av pasienter og deres pårørende. Innholdet er bygget på etablerte kunnskaper, oppdatert forskning og brei erfaring, og boken lykkes med å realisere forfatternes mål om å være en praktisk orientert 'kokebok' av pedagogiske metoder for daglig bruk innen helse- og omsorgssektoren.