Boken tar for seg et av de mest presserende sosiale problemene i mange land: den usikre overgangen fra skole til arbeid for unge mennesker. Som en respons på dette har det blitt utviklet en 'overgangsmaskin' bestående av ulike utdanningstiltak og opplæringsprogrammer, gjennomført av lærere og ungdomsarbeidere. I denne antologien vises det at diskurser knyttet til ungdoms overganger ikke bare beskriver unge voksne, men også er med på å forme dem. For eksempel forventes unge mennesker å være aktive borgere som gjør seg attraktive for arbeidsgivere; de som ikke lykkes i dette, kan bli stigmatisert med psykologiske mangler. Når mislykkede overganger, som resulterer i mangel på høyere utdanning eller arbeidsledighet, blir betraktet som individuelle problemer i stedet for å rettes mot strukturelle faktorer, blir løsningene også individualisert. Boken understreker derfor viktigheten av å analysere maktforhold knyttet til kjønn, helse, sosial klasse og etnisitet. Artiklene i antologien kombinerer perspektiver fra unge mennesker.