I 1950-årene fullførte den amerikanske maleren Philip Pearlstein sin MA-avhandling, 'The Paintings of Francis Picabia 1908–1930'. Da hans forskning sammenfalt med Picabias død i 1953, ble Pearlstein anerkjent som en autoritet på Picabias verk og hans innflytelse på den europeiske modernismen, som la grunnlaget for moderne kunst i Amerika. Det er umulig å diskutere Picabia uten å ta hensyn til Marcel Duchamps arbeid, ettersom de to kunstnerne har hatt betydelig påvirkning på hverandres karrierer. Gjennom sin karriere har Pearlstein skrevet tre betydningsfulle essays om Picabia for anerkjente kunstmagasiner: 'The Symbolic Language of Francis Picabia' for Arts magazine i 1956, 'Hello & Goodbye, Francis Picabia' for Art News i 1970, og 'When the Dada Daddies Got Real; Or, How I Turned Picabia Inside Out' for Brooklyn Rail i 2017. Pearlsteins artikler gir en fascinerende sammenligning mellom Picabia, Duchamp og ham selv. Boken 'Picabia Inside Out' samler Pearlsteins artikler i sin helhet, publisert i en illustrert paperback med en fasimil av artikkelen fra 1955.