I sine åpne improvisasjoner, presise tekster, uortodokse melodier og en utrettelig jakt på spontanitet, utfordret det britiske eksperimentelle bandet Henry Cow grensene for rockemusikk. Med et variabelt medlemskap som strakk seg over rock, frijazz og orkestrale verdener, skapte de et distinkt lydbilde som utfordret sjangergrensene. Den musikalske mangfoldigheten var også fundert i en blandet politisk holdning, inkludert maoisme, kommunisme, feminisme og italiensk marxisme. I "Henry Cow: The World Is a Problem" forteller Benjamin Piekut historien om bandet fra dets grunnleggelse i Cambridge i 1968 og senere tilknytning til Virgin Records, til oppløsningen ti år senere. Piekut analyserer deres varierte forsøk på å forene estetikk med politikk. Gjennom søkelyset på nitti intervjuer med Henry Cow-musikere og -mannskap, samt brever, notatbøker, partiturer, dagbøker og møteprotokoller, kartlegger Piekut gruppens forfølgelse av en politisk og musikalsk kollektivisme, og presenterer deres historie som ett eksempel på den folkelige avantgarden som oppsto i årene etter andre verdenskrig.