Produktbeskrivelse
Ulike former for spill har en sentral plass i vår kulturhistorie og er dypt integrert i vår samtid. For mange representerer spill en kilde til underholdning, læring og spenning. Problematikken oppstår når spillingen utvikler seg fra å være en uskyldig og morsom fritidsaktivitet til en tvangsmessig atferd med destruktive konsekvenser. I denne boken utforskes hele spekteret av spillopplevelser, fra lidenskap til lidelse, med et fokus på oppdatert forskning og klinisk praksis i et felt preget av kontinuerlig utvikling. Med raske endringer innen digital teknologi, samfunnsforhold, samt regelverk og reguleringer, fremstår spillfeltet som en dynamisk arena. Boken introducerer essensielle debatter, begreper og utviklingstrender innen penge- og dataspill. Den er delt opp i tre hoveddeler: Del 1, 'Kultur, politikk og utvikling', gir leseren innsikt i den historiske og nåtidige konteksten for penger- og dataspill. Del 2, 'Stigma, fellesskap, læring og kompetanse', tar for seg både utfordringer og muligheter knyttet til forskjellige typer spill og spillmiljøer. Del 3, 'Spilleproblematikk, forebygging og behandling', belyser de sentrale problemene som behandlingssystemet og de som jobber med forebygging står overfor. I boken har redaktørene vektlagt å inkludere både nye og etablerte stemmer fra forskningsfeltet og praktisk erfaring. Kapitlene omfatter bidrag fra en rekke fagfelt som psykologi, sosialantropologi, sosiologi, pedagogikk, kulturhistorie, økonomi, medisin, sosialt arbeid og folkehelse. Boken er spesielt relevant for studenter og ansatte innen skole-, helse- og sosialsektoren, i tillegg til politikere, samfunnsengasjerte, pårørende og spillentusiaster.