Denne åpne tilgangsboken gir en grundig gjennomgang av bevis og casestudier som omhandler effekten av utendørs læring for både lærere og elever. Den illustrerer hvordan læring i den virkelige verden, utenfor klasserommet, spiller en avgjørende rolle i å frigjøre det fulle potensialet til lærere og elever. Boken viser tydelig fordelene ved utendørs læring, som inkluderer akademisk utvikling, forbedring av sosiale ferdigheter, personlig og emosjonell vekst, samt økt psykisk velvære og fysisk aktivitet. I tillegg belyser den hvordan utendørs læring fremmer miljøbevissthet og forbereder lærere og elever til å møte dagens bærekraftutfordringer. Med sitt fokus på læringskvalitet utgjør denne boken et unikt bidrag til implementeringen av bærekraftsmål 4. Den henvender seg til forelesere ved lærerutdanningsuniversiteter, lærere, profesjonelle pedagoger, trenere og formidlere som utdanner ansatte i utdanningsrelaterte NGOer, samt beslutningstakere på alle nivåer i utdanningssystemet. Boken er derfor av stor interesse for alle som ønsker en dypere forståelse av fremtiden for utdanning.