I sitt forord til 'Mythologies' fremhever Roland Barthes at 'ingen fordømmelse kan skje uten et korrekt instrument for nær analyse.' Denne boken står som et uunnværlig redskap for å forstå våre moderne myter, og er et av de mest betydningsfulle verkene innen fransk teori. 'Mythologies' har forvandlet måten både lesere og filosofer oppfatter verden omkring seg. I vår tid preges alt av systematisering. Vi lever med teknologi som gir oss verdens informasjon på fingertuppene. Tilgangen til uendelig informasjon og enorme mengder varer former våre valg. Vi tror vi er frie til å like, tro eller kjøpe hva vi vil, men i bakgrunnen finnes det koder og symboler i populærkultur, politikk, mainstream media og reklame som påvirker våre beslutninger. Disse representerer løftene om suksess, velvære eller lykke som forbrukersamfunnet skaper. Barthes argumenterer for at disse mytene må dekodes og avkles. Det han avdekket i massemedia, mote og reklame viser hvordan våre valg er formet av et komplekst nett av kulturelle signaler.