I 1937 ble tusenvis av verk av Brücke-kunstnere konfiskert fra tyske museer av de nasjonalsosialistiske myndighetene, og en rekke ikoniske verk innen ekspresjonismen ble presentert i den reisende utstillingen "Degenerert kunst". Denne publikasjonen tar et kritisk blikk på skjebnene og den kunstneriske praksisen til de tidligere medlemmene av "Brücke" i årene etter 1933. Ved hjelp av en rekke kilder som tidligere ikke har vært analysert, undersøkes dagens populærbilde av ekspresjonismen, dens stigmatisering som "degenerert" og skapelsen av legenden etter andre verdenskrig: hvor mye handlingsrom hadde kunstnerne, og hvordan skal vi i dag vurdere fortellingene om "indre utvandring" og "nullpunktet"? Basert på det omfattende arkivet til Brücke-museet, diskuterer publikasjonen inngående det hverdagslige livet til kunstnerne under nasjonalsosialismen. De tiltakene som ble iverksatt mot de tidligere "Brücke"-medlemmene analyseres også nøye.