Johann Gottfried Schadows prinsessegruppe er et sentralt verk i kunsthistorien som har satt sitt preg på hvordan vi forstår skulptur i den tyske klassisismen. Dette mesterverket er bemerkelsesverdig som den første statuen som avbilder to kvinnelige historiske skikkelser, og det står som et symbol på den innovative ånden og den enorme kunstneriske kreativiteten som preget skulpturverkstedene på 1800-tallet. Rundt år 1800 var Schadow den mest kjente kunstneren i Preussen, noe som vitner om hans evne til å kombinere rollen som hoffskulptør med entreprenørskap og en stabil borgerlig tilværelse. Gjennom sitt virke bygget han opp et internasjonalt nettverk som ytterligere forsterket hans innflytelse. Schadow var ikke bare en fremragende skulptør; han modellerte, tegnet og skrev kunstteoretiske avhandlinger, samtidig som han ledet Berlins akademi, en av tidens mest betydningsfulle kunstskoler. Denne monografien åpner opp for nye perspektiver på den strålende kreativiteten til denne store skulptøren og hans verksted.