I 1833 ble Select Committee for Public Walks innført med mål om at 'tilretteleggingen av parker ville føre til en bedre utnyttelse av søndager og erstatte de nedbrytende gledene.' Musikk ble ansett som en viktig moralsk innflytelse, og 'musikalisk kultivering ... den tryggeste og sikreste metoden for populærkultur.' Innføringen av bandstand var derfor et betydelig aspekt av den reformatoriske potensialen til offentlige parker. Overgangen fra de villige underholdningene i 'Merrie England' til den organiserte rekreasjonen som bandstandene tilbød, har aldri blitt fullt ut forstått. På samme måte har endringene i fritid og offentlig underholdning, samt musikkens rolle ved kystferier, ofte dreid seg om bruken av kystbandstander, sammen med den påfølgende veksten av kystferiesteder. Musikk i offentlige rom, samt historien og arven til bandstandene, har i stor grad blitt ignorert. På sitt høydepunkt fantes det over 1 500 bandstander i landet, i offentlige parker, på brygger og ved sjøen.