Boken 'Hjem og skole' av Thomas Nordahl tar for seg det essensielle samarbeidet mellom hjem og skole, som berører alle lærere og foreldre med barn i grunnskole og videregående utdanning. Med et klart fokus på ansvarsforholdet for å styrke dette samarbeidet, adresserer forfatteren en viktig problematikk: Lærere mangler ofte den nødvendige kompetansen til å implementere et effektivt samarbeid. Utdanningsdepartementet har også erkjenner behovet for forbedringer på dette området. Nordahl gir i boken både foreldre, lærere og skoleledere innsikt og verktøy for å fremme et fruktbart samarbeid. Gjennom en grundig gjennomgang av eksisterende forskning, beskriver han hva som kjennetegner vellykkede samarbeidsmodeller og hvordan de påvirker barnas læringsutbytte. Boken inneholder prinsipper og konkrete eksempler som viser hvordan hjem og skole kan fungere sammen på best mulig måte. Den er tilrettelagt for både erfarne lærere, foreldre og lærerstudenter på ulike utdanningsnivåer, inkludert spesialpedagogikk. Den andre utgaven av boken er oppdatert i henhold til de nyeste lovendringene.