Historien om Alpha er avgjørende for å forstå religionens rolle i den moderne verden, men fortellingen har aldri tidligere blitt fortalt – før nå. Siden lanseringen i 1993 har Alpha-bevegelsen utviklet seg fra en uformell 'supersupper-evangelisme' i Kensington forsteder til å bli et globalt merke for kristen outreach. I dag deltar over én million mennesker på Alpha hvert år, men opprinnelsen til dens popularitet har aldri blitt dokumentert. Hva førte til en slik åndelig fornyelse i en tid preget av skepsis? Hva var det som catapulterte Alpha inn i en fenomen som er anerkjent verden over? Alpha representerer langt mer enn bare et introduksjonskurs til kristendommen. Kjernen i merkeidentiteten er en 're-pakking' av det kristne budskapet for samtiden. Innovasjon og kulturell tilpasning er innebygd i Alphas DNA, og dette er en av hovedårsakene til dens varighet og innflytelse. Ved å smidig utnytte multimedie- og digitale revolusjoner, har programmene blitt kontekstualisert til forskjellige kulturer og språk over hele planeten.