I "Hollywood Black" gir Donald Bogle en omfattende oversikt over den svarte befolkningens rolle i filmindustrien, fra stumfilmepoken til den nyere filmen "Black Panther". Bogen inneholder slående bilder og en gripende historie om svarte skuespillere og filmskapere som har preget Hollywood. Fortellingen begynner i stumfilmepoken, hvor hvite skuespillere i svart sminke tok på seg svarte roller, med D. W. Griffiths provoserende og kontroversielle "The Birth of a Nation" som et sentralt eksempel. Overgangen til lydfilmer markeres av Al Jolsons opptreden i svart sminke i "The Jazz Singer", men det var også denne tiden som åpnet døren for svarte utøvere som Bill 'Bojangles' Robinson og Paul Robeson, som begynte å gjøre seg bemerket i Hollywood. Selv om mange av dem ofte ble tildelt strengt stereotypiske roller, klarte noen talentfulle skuespillere å etterlate seg varige inntrykk, som Hattie McDaniel i "Gone With the Wind" (1939). I de påfølgende tiårene ville flere svarte talenter lyse opp lerretet, inkludert Dorothy Dandridge, som ble den første afroamerikanerne til å motta en Oscar for beste kvinnelige hovedrolle.