I "Homo Numericus" utforsker Bernard Stiegler hvordan den digitale revolusjonen har endret vår hverdag og sammenkoblet menneskelivet på måter vi tidligere ikke kunne forestille oss. Fra tjenester som Amazon og Tinder til teknologi som Google og Deliveroo, har den digitale transformasjonen strømlinjeformet og dematerialisert nesten alle aspekter ved vår tilværelse. Målet har vært å redusere kostnader ved å minimere ansikt-til-ansikt-interaksjoner, et direkte resultat av de frimarkedsforholdene som preget 1980-tallet. Dette har ført til en utvidelse av markedet i alle mulige retninger. I dagens samfunn kan vi bli underholdt, utdannet, ivaretatt og til og med forelsket gjennom algoritmer, en virkelighet som ville vært utenkelig i det industrielle samfunnet der institusjonene strukturerte vår sosiale verden. Nå er disse institusjonene blitt erstattet av monetiserte virtuelle kontakter. Som den industrielle revolusjonen førte til en ny økonomi, skaper den digitale revolusjonen en ny forståelse av samfunn og dets representasjoner. Mens vi er besatt av å finne effektive måter å håndtere menneskelige relasjoner på, gir den nye digitale kapitalismen opphav til et irrasjonelt og impulsivt Homo Numericus, som er mer utsatt for svingninger og påvirkninger enn noen gang.